Omet navegació

Orientacions bloc de sabers Comunicació

Orientacions generals

Cal plantejar l'ensenyament de les competències comunicatives com un procés global i progressiu, que integra la comprensió i la producció de textos orals, escrits i multimodals, així com l'alfabetització mediàtica i informacional. Aquest enfocament té com a objectiu capacitar l'alumnat per interpretar i produir missatges de manera autònoma, crítica i ètica, amb una adaptació als diferents contextos comunicatius i utilitzant el llenguatge com a eina de participació social i d’aprenentatge.

La comprensió de textos, tant orals com escrits, es treballa a partir del coneixement de l'estructura textual, la identificació de la informació rellevant i la interpretació del context comunicatiu. A mesura que avancen els cursos, es proposa un increment gradual en la complexitat dels textos, posant el focus en narracions i exposicions més senzilles en els primers cursos, tot i que es continuaran treballant al llarg de l’etapa, i en textos argumentatius i acadèmics en els darrers. Es fomenta l’anàlisi crítica de la fiabilitat, qualitat i coherència dels textos, així com el desenvolupament d'estratègies per captar el sentit global, fer inferències i avaluar-ne els recursos retòrics o la càrrega ideològica.

Pel que fa a la producció de textos, es planteja com un procés reflexiu estructurat en diferents fases de planificació, textualització i revisió, amb espais per a la correcció entre iguals i l’ús d’eines de consulta. Els textos orals i escrits s'han d'ajustar a les convencions dels diferents gèneres discursius, tenint en compte l'adequació del registre, la cohesió, la coherència i la revisió lingüística. En l’àmbit oral, es destaca la importància de crear contextos d’interacció en què l’alumnat pugui practicar l’escolta activa, la presa de paraula i l’ús d'estratègies de cortesia i cooperació conversacional, tant en situacions formals com informals.

L’alfabetització mediàtica i informacional es considera fonamental per a la formació d'una ciutadania crítica i responsable. L’alumnat ha d’aprendre a transformar la informació en coneixement, avaluar la fiabilitat de les fonts, detectar manipulacions i divulgar els aprenentatges propis respecte a les convencions acadèmiques i a la propietat intel·lectual. A més, l’educació lingüística s’entén com una eina per construir relacions basades en el respecte, per tal de promoure una comunicació ètica i lliure de prejudicis.

Per portar aquestes orientacions a la pràctica, es proposa que les activitats, que sovint treballaran aspectes diversos de manera integrada, girin al voltant d’aquests quatre eixos:

Activitats enfocades a comprendre el context comunicatiu i les seves implicacions

  • Anàlisi d'exemples d'adequació textual segons el destinatari i la situació comunicativa.
  • Comparació entre textos orals i escrits per identificar-ne les diferències estructurals i pragmàtiques.
  • Debats i jocs de rol per posar en pràctica l'ús del registre i el to adequats a cada situació.

Activitats centrades en la diferenciació i ús dels gèneres discursius i les característiques de la multimodalitat

  • Identificació i classificació de diferents gèneres discursius segons el seu àmbit d’ús i propòsit comunicatiu.
  • Creació de textos multimodals que integrin imatges, enllaços i elements audiovisuals.
  • Anàlisi de vídeos, publicitat i xarxes socials per estudiar com es combinen els diferents codis comunicatius.

Activitats centrades en els processos comunicatius

  • Estratègies per a la comprensió lectora i la lectura crítica, com el resum, la formulació de preguntes i la detecció de fal·làcies argumentatives.
  • Pràctiques de producció escrita mitjançant la planificació, redacció i revisió col·laborativa.
  • Edició de textos amb l’ús d’eines digitals per millorar la presentació i la coherència textual.

Activitats centrades en el reconeixement i ús discursiu dels elements lingüístics:

  • Exercicis de cohesió textual que treballin connectors, correferència i mecanismes de substitució lèxica.
  • Revisió i reescriptura de textos per millorar-ne la claredat i l’estructura. Pràctica d’estratègies per ser conscient dels errors propis i evitar-los en les produccions futures.
  • Reflexió metalingüística sobre la variació lingüística i l’adequació del registre segons el context.

En els primers cursos de l’ESO, l’ensenyament de la comunicació se centra en la identificació dels elements bàsics del fet comunicatiu, mentre que, en els darrers cursos, l’èmfasi recau en l’anàlisi crítica dels contextos comunicatius, tenint en compte la formalitat, la intenció de l’emissor i els elements no verbals que intervenen en la comunicació.

Així mateix, la progressió en l’aprenentatge dels gèneres discursius passa d’una introducció bàsica als gèneres narratius i expositius senzills a 1r i 2n d’ESO, a la producció de textos argumentatius, acadèmics i periodístics més complexos a 3r i 4t d’ESO. Aquest fet no vol dir, però, que les tipologies textuals dels primers cursos no continuïn sent treballades en anys posteriors. Per exemple, la narració pot ser el nostre focus a 1r d’ESO, però no s’hauria de deixar de banda en els cursos posteriors amb textos més complexos i amb un enfocament en qüestions més subtils.

Pel que fa als processos comunicatius, en els primers cursos es treballen estratègies inicials de comprensió i producció, i es proporciona a l’alumnat eines per adquirir una base sòlida en la lectura i l’expressió oral. En canvi, en els darrers cursos, es busca consolidar l’autonomia de l’alumnat mitjançant la lectura crítica, l’expressió oral formal i la revisió de textos amb eines digitals. Així es fomenta una producció més rigorosa i estructurada.

Finalment, en l’ús dels elements lingüístics, mentre que a 1r i 2n d’ESO es treballa l’aplicació de normes ortogràfiques bàsiques i mecanismes de cohesió textual senzills, a 3r i 4t d’ESO es promou una reflexió més profunda sobre la modalització, la variació lingüística i l’adequació discursiva als diferents contextos comunicatius.

Aquest enfocament busca fomentar una educació lingüística integral que permetrà a l'alumnat desenvolupar habilitats comunicatives sòlides, una mirada crítica davant de la informació i una expressió personal eficaç i ètica.

Preguntes d’indagació i reptes

Context

  • Quines diferències podem trobar entre una conversa formal (com una entrevista de feina) i una d’informal (com una xerrada entre amics)?
  • Com afecta la relació entre les persones (amics, desconeguts, professionals) el llenguatge i el to de la conversa?
  • Quins són els indicadors que mostren proximitat o distància social en una interacció verbal?
  • Com canviem la manera de parlar en funció de si estem amb familiars, amics o persones desconegudes?
  • Quins elements fan que una conversa sigui adequada per al context en què es produeix (formal o informal)?
  • Com canvia el llenguatge en funció de si el missatge és públic (un discurs) o privat (un missatge de text)?
  • És possible trobar formalitat en situacions privades? En quines circumstàncies?
  • Quin paper tenen els elements culturals en la comunicació entre persones de diferents orígens?
  • Com podem saber quan és el moment adequat per prendre la paraula en una conversa o un debat?
  • Quins són els efectes de no respectar els torns de paraula en una discussió d’aula o en un grup d’amics?

Gèneres discursius

  • Quines diferències hi ha entre un article d’opinió i una notícia en termes d’intenció comunicativa i grau de formalitat?
  • Podem identificar convencions de gènere en els textos de creadors de contingut a les xarxes?
  • Quins gèneres discursius fas servir durant el dia? Com els has identificat?
  • Com podem crear una bona campanya de sensibilització?
  • Quina és la relació entre el text i la imatge en un mem viral? Com contribueix aquesta relació al seu significat i impacte?
  • Quins elements fan que un missatge publicitari sigui més impactant?

Processos

  • Com podem ordenar i organitzar les nostres idees per reflectir-les en un text oral o escrit?
  • Com puc fer servir la lectura i relectura dels esborranys, posant-me en la pell del receptor, per detectar problemes d’adequació, coherència o cohesió en els textos i, així, millorar-los?
  • Quines eines he de tenir en compte a l’hora de fer una revisió efectiva dels textos?
  • Com podem assegurar la coherència en una conversa, especialment en situacions en què hi ha desacords o interrupcions?
  • Quins passos hem de seguir per planificar una exposició oral d’acord amb el temps disponible i l’audiència?
  • Com podem millorar la nostra exposició oral a través de la revisió i l’assaig?
  • Quins són els passos clau per practicar l’escolta activa en una discussió?
  • Com ens ajuda l’assertivitat a resoldre conflictes dialogats dins de l’aula?
  • Com podem protegir la nostra privacitat a la xarxa mentre interactuem amb altres persones?
  • Com podem reorganitzar la informació trobada en diferents fonts per fer un esquema o un resum propi? Quines eines digitals ens poden ajudar?
  • Quins passos hem de seguir per transformar informació extreta d’una investigació en un text personal o creatiu?
  • Quines preguntes, habilitats o estratègies puc fer servir per entendre intencions amagades en els textos, o idees que no hi apareixen de manera explícita?
  • Quines estratègies són més útils per prendre notes en una classe o en la lectura d’un text complex?
  • Com podem identificar si una persona vol convèncer, informar o entretenir a través del que diu i com ho diu?
  • Quins elements del discurs ens ajuden a interpretar les intencions reals d’una persona, fins i tot quan no són explícites?

Reconeixement i ús discursiu dels elements lingüístics

  • Com podem deduir el significat d’un mot nou a partir dels seus components?
  • Què puc fer per no repetir-me quan escric un text? Substitucions pronominals i lèxiques, com l’el·lipsi.
  • Quins connectors explicatius, de contrast o temporals, són útils per organitzar un text?
  • Quines fórmules lingüístiques canvien segons la situació comunicativa (pronoms, formes verbals, eufemismes, llenguatge respectuós i inclusiu…)?
  • Com podem assegurar una correlació temporal adequada en textos de discurs referit, com una carta o una notícia?
  • De quina manera podem evitar els nostres errors ortogràfics més freqüents en textos acadèmics?
  • Quins són els avantatges i inconvenients d’usar correctors ortogràfics digitals? Com podem evitar dependre’n exclusivament?
  • Com canvia el significat d’un text si fem servir o ometem certs signes de puntuació?
  • Com podem integrar correctament cites textuals, veus narratives o diàleg en un text utilitzant la puntuació i marques tipogràfiques adequades?
  • De quina manera podem fer canvis en el tipus de discurs: estil directe i indirecte (verbs de llengua, temps verbals, dixi espacial i temporal, puntuació…)?

Creat amb eXeLearning (Finestra nova)