Omet navegació

Gèneres discursius

Proposta de concreció de sabers

Currículum 1r i 2n curs

  • Detecció, anàlisi i ús de gèneres discursius de l’àmbit personal (conversa); educatiu de caràcter narratiu, descriptiu, dialogat i expositiu, d’acord amb les propietats textuals (adequació, coherència, cohesió i correcció), i social, parant especial atenció a les xarxes socials i mitjans de comunicació; respecte a l’etiqueta digital; avaluació de riscos de desinformació, manipulació i vulneració de la privacitat a la xarxa. Anàlisi de la imatge i elements paratextuals dels textos icònics, verbals i multimodals.

Proposta per 1r

  1. Classificació bàsica de textos segons la seva intencionalitat.
  2. Anàlisi i producció de gèneres:
    • Narratius d’àmbit personal i escolar:subgèneres, tipus i tècniques.[ESS]
    • Descriptius d’àmbit personal i escolar: tipus i funcions.[ESS]
    • Diàleg: oral i escrit. La conversa personal.[ESS]
    • Instructiu.[ESS]
  3. Anàlisi de textos de la vida diària: els textos orals i escrits dels mitjans de comunicació.
  4. Lectura i interpretació de textos multimodals: web, presentació, anuncis i publicitat. El còmic.

Proposta per 2n

  1. Propietats textuals: adequació, coherència i cohesió. [ESS]
  2. Anàlisi i producció de textos expositius: tipus i tècniques. L’exposició oral. [ESS]
  3. Gèneres discursius de l'àmbit social:
    • La interacció a les xarxes, pautes i etiqueta.
    • Avaluació dels riscos de desinformació, manipulació i vulneració de la privacitat. [ESS]
  4. La imatge i altres recursos paratextuals dels textos.
  5. Recursos i finalitat de la publicitat.

Currículum 3r i 4t curs

  • Detecció, anàlisi i ús de gèneres discursius de l’àmbit personal (conversa, amb especial atenció als actes de parla que amenacen la imatge de l’interlocutor (la discrepància, la queixa, l’ordre, la reprovació); educatiu de caràcter expositiu i argumentatiu, d’acord amb les propietats textuals (adequació, coherència, cohesió i correcció), i social, parant especial atenció a les xarxes socials i mitjans de comunicació; respecte a l’etiqueta digital; avaluació de riscos de desinformació, manipulació i vulneració de la privacitat a la xarxa. Anàlisi de la imatge i elements paratextuals dels textos icònics, verbals i multimodals.

Proposta per 3r

  1. Propietats textuals: adequació, coherència i cohesió. [ESS]
  2. Anàlisi i producció de textos argumentatius i expositius.
  3. Els textos acadèmics: monografia, exposició oral i debat. L’escriptura com a organització del pensament: esquemes, organigrames, mapes conceptuals… [ESS]
  4. Gèneres periodístics informatius: notícies, reportatge i entrevistes. [ESS]
  5. La publicitat i la seva influència social. Estratègies de verificació. [ESS]
  6. La interacció en l’àmbit personal: conversa personal i amb noves tecnologies. Avaluació dels actes de parla que amenacen la imatge de l’interlocutor.

Proposta per 4t

  1. Propietats textuals: adequació, coherència i cohesió. [ESS]
  2. Anàlisi i producció de textos argumentatius complexos. Estructura i recursos. [ESS]
  3. Estudi dels textos jurídics i administratius. La instància.
  4. Textos de l’àmbit professional: currículum, carta de presentació i motivació. [ESS]
  5. Gèneres dialogats formals: tertúlia, col·loqui, debat, entrevista.
  6. Estudi dels gèneres periodístics d’opinió: article d’opinió, carta al director, editorial. [ESS]
  7. La imatge i els elements paratextuals dels textos icònics, verbals i multimodals.

Creat amb eXeLearning (Finestra nova)