Algebraic |
Patrons |
1r |
Observació i determinació de la regla de formació d'un patró numèric o geomètric. |
|
|
Algebraic |
Patrons |
1r |
Observació de regularitats en diferents contextos matemàtics que permetin extreure conclusions o descobrir propietats. |
|
|
Algebraic |
Patrons |
2n |
Observació i determinació de la regla de formació d'un patró numèric o geomètric. Càlcul del terme general. |
[ESS] |
|
Algebraic |
Patrons |
2n |
Observació de regularitats en diferents contextos matemàtics que permetin extreure conclusions o descobrir propietats. |
|
|
Algebraic |
Patrons |
3r |
Estudi de diferents tipus de successions, com per exemple, les aritmètiques, les geomètriques o la de Fibonacci. Càlcul del terme general. |
[ESS] |
#ALG.VA |
Algebraic |
Patrons |
3r |
Observació de regularitats en diferents contextos matemàtics que permetin extreure conclusions o descobrir propietats. |
|
#NUM.CO, #ESP.VM |
Algebraic |
Patrons |
4t |
Observació de regularitats en diferents contextos matemàtics que permetin extreure conclusions o descobrir propietats. |
|
#ALG.RF |
Algebraic |
Model matemàtic |
1r |
Ús de la proporcionalitat numèrica com a model matemàtic de situacions contextualitzades. |
|
#NUM.RP |
Algebraic |
Model matemàtic |
1r |
Anàlisi de les solucions d'un problema, presa de decisions en conseqüència i formulació de prediccions, si escau. |
[ESS] |
|
Algebraic |
Model matemàtic |
2n |
Ús de les equacions de primer grau com a models matemàtics de situacions contextualitzades. |
|
#ALG.ID |
Algebraic |
Model matemàtic |
2n |
Ús de la proporcionalitat geomètrica com a model matemàtic de situacions contextualitzades relacionades amb el teorema de Tales. |
[ESS] |
#ESP.FG |
Algebraic |
Model matemàtic |
2n |
Ús de les funcions com a models matemàtics. |
|
#ALG.RF, #ALG.PC |
Algebraic |
Model matemàtic |
2n |
Ús de recursos digitals o interactius per buscar la funció que modelitzi millor un context. |
|
|
Algebraic |
Model matemàtic |
2n |
Anàlisi de les solucions d'un problema, presa de decisions en conseqüència i formulació de prediccions, si escau. |
[ESS] |
|
Algebraic |
Model matemàtic |
3r |
Ús de les equacions de segon grau com a models matemàtics de situacions contextualitzades. |
|
#ALG.ID |
Algebraic |
Model matemàtic |
3r |
Ús dels sistemes d’equacions com a models matemàtics de situacions contextualitzades. |
|
#ALG.ID |
Algebraic |
Model matemàtic |
3r |
Ús de les funcions com a models matemàtics. |
|
#ALG.RF, #ALG.PC |
Algebraic |
Model matemàtic |
3r |
Ús de recursos digitals o interactius per buscar la funció que modelitzi millor un context. |
|
|
Algebraic |
Model matemàtic |
3r |
Anàlisi de les solucions d'un problema, presa de decisions en conseqüència i formulació de prediccions, si s'escau. |
[ESS] |
|
Algebraic |
Model matemàtic |
4t |
Representació abstracta i simplificada de la realitat utilitzant el llenguatge i eines de les matemàtiques. |
|
#ALG.PC |
Algebraic |
Model matemàtic |
4t |
Ús de les equacions, els sistemes i les inequacions com a models matemàtics de situacions contextualitzades. |
|
#ALG.ID |
Algebraic |
Model matemàtic |
4t |
Cerca de la funció que modelitzi una situació (contextualitzada o no) que segueixi un model lineal, quadràtic, exponencial, de proporcionalitat inversa… |
[ESS] |
#ALG.RF, #EST.IN |
Algebraic |
Model matemàtic |
4t |
Ús de recursos digitals o interactius per buscar la funció que modelitzi millor un context. |
|
|
Algebraic |
Model matemàtic |
4t |
Anàlisi de les solucions d'un problema, presa de decisions en conseqüència i formulació de prediccions, si escau. |
[ESS] |
|
Algebraic |
Variable |
1r |
Expressió de quantitats indeterminades. |
|
|
Algebraic |
Variable |
1r |
Incògnites en equacions. |
[ESS] |
#ALG.ID |
Algebraic |
Variable |
1r |
Variables en el context del pensament computacional. |
[AMP] |
#ALG.PC |
Algebraic |
Variable |
1r |
Variables estadístiques quantitatives i qualitatives. |
[ESS] |
#EST.DI, #EST.IN |
Algebraic |
Variable |
2n |
Variables en l'expressió de relacions funcionals. |
[ESS] |
#ALG.RF |
Algebraic |
Variable |
2n |
Distinció entre incògnites en equacions i variables en funcions. |
|
#ALG.ID, #ALG.RF |
Algebraic |
Variable |
2n |
Variables en el context estadístic. EST.DI, |
|
#EST.IN |
Algebraic |
Variable |
3r |
Variables que intervenen en la definició del terme general d'una successió. |
|
#ALG.PA, #ALG.RF |
Algebraic |
Variable |
3r |
Variables estadístiques discretes i continues. |
|
#EST.DI, #EST.IN |
Algebraic |
Variable |
4t |
Paràmetres en l'expressió algebraica de funcions. |
[AMP] |
#ALG.ID, #ALG.RF |
Algebraic |
Variable |
4t |
Ús de variables en situacions contextualitzades. |
|
#SOE |
Algebraic |
Variable |
4t |
Variables en distribucions estadístiques bidimensionals. |
|
#EST.DI, #EST.IN |
Algebraic |
Variable |
4t |
Evolució històrica del concepte de variable i de l'àlgebra simbòlica com a llenguatge de la ciència. |
[AMP] |
#SOE |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
1r |
Expressions que contenen quantitats indeterminades en contextos matemàtics o de la vida quotidiana. Valor numèric d'aquestes expressions. |
|
|
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
1r |
Transformació d'expressions simbòliques. |
|
#NUM.SO |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
1r |
Condicions que expressen igualtats on hi ha alguna quantitat desconeguda que es vol trobar, emprant paraules o símbols matemàtics. |
|
|
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
1r |
Concepte d'equació, d'incògnita i de solució. |
|
#ALG.VA |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
1r |
Resolució d'equacions senzilles per tempteig a fi de descobrir la relació amb les operacions inverses. |
|
#NUM.SO |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
1r |
Transformació de les equacions en equivalents com a procediment de resolució. |
|
|
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
1r |
Comprovació de solucions. |
|
|
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
1r |
Traducció d'enunciats de problemes a una equació senzilla, resolució i comprovació en el context del problema. |
[ESS] |
|
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
2n |
Transformació d'expressions algebraiques per generar-ne d'equivalents. |
|
#NUM.SO |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
2n |
Resolució d'equacions senzilles aplicant, amb sentit, les operacions inverses en els dos membres de la igualtat. |
[ESS] |
#NUM.SO |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
2n |
Resolució de problemes d'equacions de primer grau contextualitzats. |
[ESS] |
#ALG.MM |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
2n |
Expressió amb paraules de condicions de desigualtat i traducció a llenguatge matemàtic. Introducció a la idea d'inequació. |
[AMP] |
|
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
2n |
Igualtats per expressar funcions constants, lineals i afins en situacions contextualitzades. Distinció entre funcions i equacions. |
|
#ALG.MM, #ALG.VA, #ALG.RF |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
3r |
Distinció entre identitats i equacions. Identitats notables i factorització d'expressions algebraiques. |
|
#NUM.SO, #ESP.VM |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
3r |
Equacions quadràtiques senzilles i incompletes. Resolució d'equacions de segon grau per mètodes geomètrics. |
|
#ESP.VM |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
3r |
Equacions quadràtiques completes. |
|
|
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
3r |
Nombre de solucions reals d’una equació de segon grau segons el discriminant. |
[AMP] |
#ALG.RF |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
3r |
Resolució de problemes senzills d'equacions quadràtiques contextualitzats. |
[ESS] |
#ALG.MM |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
3r |
Problemes en context per introduir sistemes d'equacions lineals. Significat d'un sistema de dues equacions lineals amb dues incògnites i de la seva solució. |
|
#ALG.MM, #ALG.RF |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
3r |
Resolució i significat geomètric d'un sistema de dues equacions lineals amb dues incògnites. |
|
#ESP.VM |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
3r |
Resolució de problemes contextualitzats a través de sistemes de dues equacions lineals amb dues incògnites. |
[ESS] |
|
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
3r |
Expressió de les solucions d'inequacions senzilles amb una incògnita a través d'intervals i semirectes. |
[AMP] |
#NUM.QU |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
3r |
Igualtats per expressar funcions senzilles (constants, lineals, afins, quadràtiques i de proporcionalitat inversa) en situacions contextualitzades. |
[ESS] |
#ALG.MM, #ALG.RF |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
3r |
Relació entre les solucions d'equacions (de primer i segon grau) i els zeros de les funcions (lineals, afins i quadràtiques) corresponents, utilitzant tecnologia. |
|
#ALG.RF |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
4t |
Diferents significats del signe igual (comparació, definició, assignació, transformació…). |
|
|
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
4t |
Revisió i consolidació de la resolució d'equacions de segon grau. |
|
|
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
4t |
Idea de polinomi. |
|
|
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
4t |
Factorització i arrels de polinomis. |
[AMP] |
#ESP.VM |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
4t |
Resolució d'equacions racionals, irracionals, exponencials i trigonomètriques senzilles. Comprovació i discussió, si escau, de les solucions. |
[AMP] |
|
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
4t |
Resolució de problemes d'equacions en situacions contextualitzades. |
[ESS] |
#ALG.MM |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
4t |
Resolució algebraica i gràfica en el pla de sistemes de dues equacions lineals. Classificació en sistemes compatibles-determinats, compatibles-indeterminats o incompatibles. |
|
#ESP.LS |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
4t |
Concepte d'inequació, d'incògnita i de solució. |
|
|
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
4t |
Analogies i diferències amb les equacions. |
|
|
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
4t |
Resolució d'inequacions amb una incògnita. |
|
#NUM.QU |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
4t |
Solució geomètrica d'una inequació lineal amb dues incògnites. Regió solució. |
|
#ESP.VM |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
4t |
Solució geomètrica d'un sistema d'inequacions lineals amb dues incògnites. Regió solució. |
[AMP] |
#ESP.VM |
Algebraic |
Igualtat i desigualtat |
4t |
Igualtats per expressar funcions dependents d'un paràmetre. |
[AMP] |
#ALG.VA, #ALG.RF |
Algebraic |
Relacions i funcions |
2n |
Identificació d'una funció com a relació entre dues variables i estudi de la relació de dependència entre elles. |
|
#ALG.VA |
Algebraic |
Relacions i funcions |
2n |
Relació entre les diferents maneres de representar una funció (verbal, taula, gràfic i expressió algebraica). |
|
#ESP.LS |
Algebraic |
Relacions i funcions |
2n |
Estudi i aplicació en contextos de les funcions constant, lineal o de proporcionalitat directa i afí. Representació i estudi de les seves característiques: pendent i ordenada a l'origen. |
[ESS] |
#NUM.RP, #ESP.FG, #ESP.VM, #ALG.MM |
Algebraic |
Relacions i funcions |
2n |
Ús de recursos digitals i interactius per representar taules i gràfics. |
|
|
Algebraic |
Relacions i funcions |
2n |
Extracció d'informació d'una funció donada gràficament, mitjançant una taula, una expressió algebraica i verbalment. |
[ESS] |
#ALG.ID |
Algebraic |
Relacions i funcions |
3r |
Identificació d'una funció com a relació entre dues variables i estudi de la relació de dependència entre elles. |
[ESS] |
#ALG.VA |
Algebraic |
Relacions i funcions |
3r |
Relació entre les diferents maneres de representar una funció (verbal, taula, gràfic i expressió algebraica). |
|
|
Algebraic |
Relacions i funcions |
3r |
Estudi i aplicació en contextos de la funció de proporcionalitat inversa: representació i característiques, i comparació amb les funcions estudiades anteriorment. |
[ESS] |
#NUM.RP, #ESP.VM, #ALG.MM |
Algebraic |
Relacions i funcions |
3r |
Estudi i aplicació en contextos de la funció quadràtica i les seves característiques: representació, efecte del coeficient del terme quadràtic en la forma de la paràbola, incidència del terme independent en el gràfic, relació entre els punts de tall i les solucions de l'equació de 2n grau i estudi de la simetria i del vèrtex. |
[ESS] |
#ESP.VM, #ALG.MM, #ALG.ID |
Algebraic |
Relacions i funcions |
3r |
Anàlisi de les propietats de diferents tipus de funcions a partir de la seva gràfica: creixement i decreixement, màxims i mínims, domini i recorregut, simetries… |
|
|
Algebraic |
Relacions i funcions |
3r |
Ús de recursos digitals i interactius per representar taules i gràfics. |
|
|
Algebraic |
Relacions i funcions |
3r |
Extracció d'informació d'una funció donada gràficament, mitjançant una taula, una expressió algebraica i verbalment. |
|
#ALG.ID |
Algebraic |
Relacions i funcions |
4t |
Revisió del concepte i propietats de les funcions polinòmiques (constants, lineals o de proporcionalitat directa, afins i quadràtiques) i de proporcionalitat inversa. |
|
#ESP.VM, #ALG.MM, #EST.IN |
Algebraic |
Relacions i funcions |
4t |
Estudi i aplicació en contextos de la funció exponencial i les seves característiques: representació, estudi de la relació entre la gràfica i el valor de la base en l'expressió algebraica de la funció exponencial. |
|
#ESP.VM, #ALG.MM, #EST.IN |
Algebraic |
Relacions i funcions |
4t |
Estudi de l'efecte dels paràmetres en diferents tipus de funcions estudiades. |
|
#ESP.LS, #ALG.PA, #ALG.VA |
Algebraic |
Relacions i funcions |
4t |
Estudi i aplicació en contextos de les funcions definides a trossos i les seves característiques. |
[AMP] |
#ESP.VM, #ALG.MM |
Algebraic |
Relacions i funcions |
4t |
Anàlisi de les propietats de diferents tipus de funcions a partir de la seva gràfica: creixement i decreixement, màxims i mínims, domini i recorregut, simetries, continuïtat… |
|
|
Algebraic |
Relacions i funcions |
4t |
Ús de recursos digitals i interactius per representar taules i gràfics. |
|
#ALG.PC |
Algebraic |
Relacions i funcions |
4t |
Extracció d'informació d'una funció donada gràficament, mitjançant una taula, una expressió algebraica i verbalment. |
|
#ALG.ID |
Algebraic |
Pensament computacional |
1r |
Descomposició de problemes en parts més petites com a estratègia de resolució. |
[ESS] |
#MES.ME |
Algebraic |
Pensament computacional |
1r |
Reconeixement de patrons en processos seqüencials. |
|
#NUM.RE |
Algebraic |
Pensament computacional |
1r |
Classificació i ordenació d’objectes com forma d'abstracció. |
[ESS] |
#ESP.FG |
Algebraic |
Pensament computacional |
1r |
Utilització d’esquemes (quadres, fletxes, diagrames de flux, diagrames de Venn…) per analitzar i descriure situacions matemàtiques. |
|
#NUM.RE, #NUM.CO |
Algebraic |
Pensament computacional |
1r |
Comprensió i creació d'algorismes per resoldre problemes explorant, descobrint, consolidant o aplicant idees matemàtiques a través de seqüències ordenades d'instruccions que puguin ser executades per una persona o per un ordinador. |
[AMP] |
#NUM.SO, #EST.PI, #MES.ME, #ALG.VA |
Algebraic |
Pensament computacional |
1r |
Ús adequat de la calculadora: oportunitat, definició prèvia de seqüències d'operacions, execució acurada, avaluació de possibles errades. |
|
#NUM.SO, #NUM.RE, #NUM.QU |
Algebraic |
Pensament computacional |
1r |
Introducció al maneig de programes de geometria dinàmica. |
|
#MES.ME |
Algebraic |
Pensament computacional |
1r |
Autoconfiança, persistència, adaptabilitat, flexibilitat, creativitat, col·laboració i gestió constructiva de l'error. |
|
#SOE |
Algebraic |
Pensament computacional |
2n |
Selecció dels aspectes essencials per descriure i analitzar una situació matemàtica, progressant cap a l’abstracció i l’establiment d'un model matemàtic. |
[ESS] |
#ALG.MM |
Algebraic |
Pensament computacional |
2n |
Utilització de diagrames en arbre per analitzar i descriure situacions matemàtiques. |
|
#NUM.CO, #EST.PI |
Algebraic |
Pensament computacional |
2n |
Comprensió i creació d'algorismes per resoldre problemes a través de seqüències ordenades d'instruccions que puguin ser executades per una persona o per un ordinador, en particular que continguin instruccions condicionals i blocs iteratius. |
|
#EST.PI, #MES.ME |
Algebraic |
Pensament computacional |
2n |
Operadors de comparació (=, ≠, <, >, ≥, ≤) com a generadors d'expressions lògiques i operadors lògics (i, o, no). Aplicació en instruccions condicionals. |
[AMP] |
#NUM.RE |
Algebraic |
Pensament computacional |
2n |
Ús adequat del full de càlcul en contextos matemàtics, per exemple financers i estadístics. |
|
#NUM.EF, #EST.DI |
Algebraic |
Pensament computacional |
2n |
Reconeixement d'una fórmula en un full de càlcul com a patró de computació en aplicar-la a diferents caselles. |
[AMP] |
#EST.DI |
Algebraic |
Pensament computacional |
2n |
Ús adequat de programes de geometria dinàmica per treballar construccions en el pla. |
|
#ESP.FG |
Algebraic |
Pensament computacional |
2n |
Autoconfiança, persistència, adaptabilitat, flexibilitat, creativitat, col·laboració i gestió constructiva de l'error. |
|
#SOE |
Algebraic |
Pensament computacional |
3r |
Abstracció a fi d'identificar els aspectes més rellevants d'una situació matemàtica i avançar cap a la seva modelització. |
|
#ALG.MM |
Algebraic |
Pensament computacional |
3r |
Creació d'algorismes que utilitzin grups iteratius niats per resoldre problemes aritmètics o estocàstics. |
[AMP] |
#NUM.CO, #EST.PI |
Algebraic |
Pensament computacional |
3r |
Selecció, determinació i ús reflexiu i eficient de les eines computacionals adequades per analitzar i resoldre problemes. |
[ESS] |
#NUM.QU, #EST.DI, #ALG.IN |
Algebraic |
Pensament computacional |
3r |
Ús adequat de programes de geometria dinàmica per treballar els moviments i les transformacions geomètriques. |
|
#ESP.MT |
Algebraic |
Pensament computacional |
3r |
Processos de testatge, depuració d'errors i de millora successiva d'algorismes, considerant, de manera sistemàtica, tots els casos possibles. |
|
#SOE |
Algebraic |
Pensament computacional |
3r |
Autoconfiança, persistència, adaptabilitat, flexibilitat, creativitat, col·laboració i gestió constructiva de l’error. |
|
#SOE |
Algebraic |
Pensament computacional |
4t |
Reconeixement de patrons: regularitats o similitud en dades i en processos. |
|
#EST.PI |
Algebraic |
Pensament computacional |
4t |
Avançar en la utilització de grafs com a eina de modelització en la resolució de problemes. |
[AMP] |
#ALG.MM |
Algebraic |
Pensament computacional |
4t |
Resolució de problemes contextualitzats que posen en joc habilitats de pensament computacional. |
[ESS] |
#NUM.EF, #NUM.RE, #EST.DI |
Algebraic |
Pensament computacional |
4t |
Creació, testatge, depuració i millora d'algorismes per resoldre problemes que puguin ser executats per una persona o per un ordinador, en particular per simular experiments aleatoris per al càlcul aproximat de probabilitats. |
|
#EST.PI |
Algebraic |
Pensament computacional |
4t |
Idea de recursivitat aplicada a la matemàtica. |
[AMP] |
|
Algebraic |
Pensament computacional |
4t |
Presència i ús de funcions matemàtiques en calculadores, programes de geometria dinàmica, fulls de càlcul, llenguatges de programació... |
|
#ALG.RF |
Algebraic |
Pensament computacional |
4t |
Autoconfiança, persistència, adaptabilitat, flexibilitat, creativitat, col·laboració i gestió constructiva de l’error. |
|
#SOE |
de la Mesura |
Magnitud |
1r |
Identificació d’atributs mesurables en objectes matemàtics o físics, en el nostre entorn. |
|
|
de la Mesura |
Magnitud |
1r |
Establiment d’unitats patró de mesura (a partir del propi cos, unitats antropomètriques o d’objectes coneguts propers a l’alumnat) adequades a cada situació. |
|
|
de la Mesura |
Magnitud |
1r |
Comparació de les diferents unitats de mesura per a un mateix atribut. |
|
|
de la Mesura |
Magnitud |
1r |
Adquisició, per consens, d’una unitat de mesura de referència comuna. |
|
|
de la Mesura |
Magnitud |
1r |
Avaluació de la importància de l’establiment del sistema mètric decimal (naixement del metre). |
|
|
de la Mesura |
Magnitud |
1r |
Adequació de la unitat de mesura als atributs dels objectes. |
|
|
de la Mesura |
Magnitud |
1r |
Elecció d’unitats de mesura adients per poder operar entre elles i, si escau, per generar-ne de derivades (per exemple, 1 m × 1 m = 1 m2). |
[ESS] |
#NUM.SO |
de la Mesura |
Magnitud |
1r |
Determinació del grau qualitatiu de certesa o incertesa associat a esdeveniments: segur, molt probable, poc probable, possible, impossible… |
[ESS] |
#EST.PI |
de la Mesura |
Magnitud |
2n |
Establiment d’unitats de mesura adequades a cada situació per al càlcul de perímetres, àrees i volums. |
[ESS] |
|
de la Mesura |
Magnitud |
2n |
Relació entre volum i capacitat d’un objecte per comparar les unitats de mesura corresponents. |
|
|
de la Mesura |
Magnitud |
2n |
Ús de factors de conversió que permetin comparar unitats de mesura d’una mateixa magnitud. |
[ESS] |
#NUM.RP |
de la Mesura |
Magnitud |
3r |
Ús de factors de conversió que permetin comparar unitats de volum i capacitat, adequades a cada situació. |
[ESS] |
#NUM.RP |
de la Mesura |
Magnitud |
4t |
Ús de factors de conversió que permetin comparar unitats de mesura d’angles i l’establiment del radian com a unitat internacional de mesura. |
[ESS] |
|
de la Mesura |
Mesurament |
1r |
Selecció i ús d’instruments (analògics o digitals) per mesurar de manera directa diferents magnituds de l’entorn. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
1r |
Presa de mesures de les magnituds pròpies del curs i de l’entorn proper de l’alumne. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
1r |
Esbós, representació a escala i afitament d’objectes a fi de calcular distàncies. |
|
#NUM.RP |
de la Mesura |
Mesurament |
1r |
Distinció entre perímetres i àrees de regions planes. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
1r |
Deducció, interpretació i aplicació de diferents estratègies per obtenir longituds i àrees a través de material manipulatiu o aplicacions de geometria dinàmica. |
|
#ALG.PC |
de la Mesura |
Mesurament |
1r |
Càlcul de superfícies de regions poligonals per descomposició en figures geomètriques d’àrea coneguda. |
[ESS] |
#ALG.PC |
de la Mesura |
Mesurament |
1r |
Mesurament i deducció dels angles relacionats amb polígons. |
[ESS] |
#ALG.PC |
de la Mesura |
Mesurament |
1r |
Descoberta de 𝜋 a través de la raó entre la longitud de la circumferència i el seu diàmetre. |
|
#ESP.FG |
de la Mesura |
Mesurament |
1r |
Ús de representacions planes d’objectes generats per ortoedres per visualitzar i resoldre |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
1r |
problemes d’àrees, entre d’altres. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
1r |
Relació entre les freqüències relatives i les probabilitats d’esdeveniments simples en experiments aleatoris a través de la regla de Laplace. |
|
#EST.PI, #ALG.PC |
de la Mesura |
Mesurament |
2n |
Selecció i ús d’instruments (analògics o digitals) per mesurar de manera directa diferents magnituds de l’entorn. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
2n |
Presa de mesures de les magnituds pròpies del curs i de l’entorn proper de l’alumne. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
2n |
Esbós, representació a escala i afitament d’objectes a fi de fer càlculs relacionats amb la presa de longituds i àrees. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
2n |
Ús del teorema de Tales per representar a escala objectes plans i deduir mesures per mètodes indirectes. |
[ESS] |
#NUM.QU, #ESP.FG |
de la Mesura |
Mesurament |
2n |
Descoberta del teorema de Pitàgores a través d’àrees de quadrats construïts en els costats de triangles rectangles. |
[ESS] |
#ESP.FG |
de la Mesura |
Mesurament |
2n |
Ús del teorema de Pitàgores per calcular longituds d’elements de polígons. |
|
#ESP.FG |
de la Mesura |
Mesurament |
2n |
Descoberta de l’expressió de l’àrea d’un cercle a través de material manipulatiu o aplicacions de geometria dinàmica. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
2n |
Ús de les relacions entre longituds, perímetres i àrees i càlcul de superfícies de regions poligonals i circulars per resoldre problemes en contextos diversos en el pla. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
2n |
Distinció entre àrees i volums de cossos geomètrics (prismes i cilindres). |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
2n |
Representació plana d’objectes tridimensionals (prismes i cilindres) en la resolució de problemes. |
|
#ESP.FG |
de la Mesura |
Mesurament |
2n |
Relació entre les freqüències relatives i les probabilitats d’esdeveniments compostos en experiments aleatoris a través de la regla de Laplace. |
|
#EST.PI, #ALG.PC |
de la Mesura |
Mesurament |
3r |
Selecció i ús d’instruments (analògics o digitals) i unitats adequats per mesurar de manera directa angles i longituds. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
3r |
Deducció, interpretació i aplicació de diferents estratègies (desplegament, descomposició en figures més senzilles…) per obtenir longituds o distàncies, àrees i volums a través de material manipulatiu o aplicacions de geometria dinàmica. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
3r |
Ús de la relació entre les longituds, superfícies o volums de figures semblants per resoldre problemes. |
[ESS] |
#NUM.RP |
de la Mesura |
Mesurament |
3r |
Ús dels teoremes de Tales i Pitàgores en el càlcul de mesures indirectes per resoldre problemes en contextos diversos. |
[ESS] |
|
de la Mesura |
Mesurament |
3r |
Distinció entre àrees i volums de cossos geomètrics (piràmides i cons). |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
3r |
Representació plana d’objectes tridimensionals (piràmides i cons) en la resolució de problemes. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
4t |
Descoberta del radian a través de la proporcionalitat geomètrica. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
4t |
Selecció i ús d’instruments (analògics o digitals) i unitats adequats per mesurar de |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
4t |
manera directa angles i longituds o distàncies en situacions trigonomètriques. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
4t |
Observació de les raons invariants entre els costats de triangles rectangles semblants: les raons trigonomètriques. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
4t |
Utilització de les raons trigonomètriques i les seves relacions en la resolució de problemes que es poden representar amb triangles rectangles. |
[ESS] |
|
de la Mesura |
Mesurament |
4t |
Investigació de l’origen i ús de la trigonometria al llarg de la història. |
|
|
de la Mesura |
Mesurament |
4t |
Relació entre les freqüències relatives i les probabilitats d’esdeveniments en experiments aleatoris connectats amb la geometria. |
|
#ALG.PC, #EST.PI |
de la Mesura |
Mesurament |
4t |
Mesura de la probabilitat d’esdeveniments en experiments aleatoris, tenint en compte la seva independència o incompatibilitat. |
[ESS] |
#EST.PI |
de la Mesura |
Estimació i relacions |
1r |
Estimació de mesures a partir del propi cos, de l’experiència o dels atributs d’altres objectes. |
[ESS] |
|
de la Mesura |
Estimació i relacions |
1r |
Coneixement i ús de l’error absolut i relatiu per convenir i adequar la precisió dels resultats en situacions de mesura. |
[ESS] |
#NUM.QU |
de la Mesura |
Estimació i relacions |
1r |
Elecció de l’instrument convenient en funció de la magnitud, el grau de precisió i la situació en context. |
|
|
de la Mesura |
Estimació i relacions |
1r |
Formulació de conjectures sobre l’anàlisi de la incertesa associada a un fenomen aleatori, basant-nos en l’estimació i l’experimentació. |
|
#EST.PI |
de la Mesura |
Estimació i relacions |
2n |
Estimació de mesures de longituds, àrees i volums a partir de l’experiència o dels atributs d’altres objectes. |
[ESS] |
|
de la Mesura |
Estimació i relacions |
2n |
Coneixement i ús de l’error absolut i relatiu per convenir i adequar la precisió dels resultats en situacions de mesura. |
[ESS] |
#NUM.QU |
de la Mesura |
Estimació i relacions |
2n |
Formulació de conjectures sobre l’anàlisi de la incertesa associada a un fenomen aleatori, basant-nos en l’estimació i l’experimentació. |
|
#EST.PI |
de la Mesura |
Estimació i relacions |
3r |
Estimació de mesures de longituds, àrees i volums a partir de l’experiència o dels atributs d’altres objectes. |
[ESS] |
|
de la Mesura |
Estimació i relacions |
3r |
Coneixement i ús de l’error absolut i relatiu per convenir i adequar la precisió dels resultats en situacions de mesura. |
[ESS] |
#NUM.QU |
de la Mesura |
Estimació i relacions |
3r |
Formulació de conjectures sobre l’anàlisi de la incertesa associada a un fenomen aleatori, basant-nos en l’estimació i l’experimentació. |
|
#EST.PI |
de la Mesura |
Estimació i relacions |
4t |
Estimació de longituds i angles a partir de l’experiència o dels atributs d’altres objectes. |
[ESS] |
|
de la Mesura |
Estimació i relacions |
4t |
Coneixement i ús de l’error absolut i relatiu per convenir i adequar la precisió dels resultats en situacions de mesura. |
[ESS] |
#NUM.QU |
de la Mesura |
Estimació i relacions |
4t |
Formulació de conjectures sobre l’anàlisi de la incertesa associada a un fenomen aleatori, basant-nos en l’estimació i l’experimentació. |
|
#EST.PI |
Espacial |
Formes geomètriques de dues i tres dimensions |
1r |
Estudi dels diferents tipus d’angles i relacions entre ells: agut, recte, obtús, pla reflex i complet. Angles complementaris i suplementaris. |
|
|
Espacial |
Formes geomètriques de dues i tres dimensions |
1r |
Estudi de les propietats dels polígons. Classificació de polígons. |
|
#ALG.PC |
Espacial |
Formes geomètriques de dues i tres dimensions |
1r |
Construcció de polígons regulars. |
|
|
Espacial |
Formes geomètriques de dues i tres dimensions |
1r |
Estudi dels triangles: classificació segons costats i angles, suma d’angles interiors i desigualtat triangular. Rectes i punts notables d’un triangle. |
|
#ALG.PC |
Espacial |
Formes geomètriques de dues i tres dimensions |
1r |
Classificació de quadrilàters segons costats i angles, suma d’angles interiors. |
[ESS] |
#ALG.PC |
Espacial |
Formes geomètriques de dues i tres dimensions |
1r |
Estudi de la circumferència i del cercle: centre, radi, diàmetre, longitud, el nombre pi, arc, corda i sector circular. |
[ESS] |
#MES.ME, #EST.DI |
Espacial |
Formes geomètriques de dues i tres dimensions |
2n |
Reconeixement i estudi de figures semblants al pla i a l’espai. Raó de semblança. |
|
|
Espacial |
Formes geomètriques de dues i tres dimensions |
2n |
Comprensió i aplicació del teorema de Tales en diferents contextos. Posició de Tales. |
[ESS] |
#NUM.RP, #MES.ME, #ALG.MM, #ALG.ID, #ALG.RF, #NUM.QU |
Espacial |
Formes geomètriques de dues i tres dimensions |
2n |
Descoberta, conceptuació i demostració geomètrica del teorema de Pitàgores. |
[ESS] |
#MES.ME, #ESP.VM |
Espacial |
Formes geomètriques de dues i tres dimensions |
2n |
Resolució de problemes que impliquin el teorema de Pitàgores. |
|
#MES.ME |
Espacial |
Formes geomètriques de dues i tres dimensions |
2n |
Estudi de les propietats i els elements de cossos geomètrics. Classificació de poliedres i cossos rodons. |
[ESS] |
|
Espacial |
Formes geomètriques de dues i tres dimensions |
2n |
Estudi i visualització de cossos geomètrics a través dels seus desenvolupaments plans. |
|
#MES.ME |
Espacial |
Formes geomètriques de dues i tres dimensions |
4t |
Aplicació de les propietats geomètriques de figures planes i de tres dimensions en la resolució de problemes. Ús de la geometria dinàmica per a la recerca de la solució, si s’escau. |
|
|
Espacial |
Localització i sistemes de representació |
2n |
Localització en el pla mitjançant coordenades cartesianes. Origen històric. |
|
#ALG.RF |
Espacial |
Localització i sistemes de representació |
4t |
Comprensió del concepte i característiques (mòdul, direcció i sentit) dels vectors com a desplaçament entre dos punts. |
[ESS] |
|
Espacial |
Localització i sistemes de representació |
4t |
Càlcul de les components d’un vector. Determinació del mòdul d’un vector a partir de les components. |
|
|
Espacial |
Localització i sistemes de representació |
4t |
Ús dels vectors, les seves propietats i les operacions entre ells per resoldre problemes geomètrics senzills. |
[ESS] |
|
Espacial |
Localització i sistemes de representació |
4t |
Estudi de les diferents equacions d’una recta. |
[AMP] |
#ALG.ID, #ALG.RF |
Espacial |
Localització i sistemes de representació |
4t |
Determinació dels elements determinants d’una recta (punts, vector director, pendent, angle respecte a l’eix d’abscisses…) donada la seva equació. |
[AMP] |
|
Espacial |
Localització i sistemes de representació |
4t |
Estudi de la posició relativa de dues rectes i determinació del paral·lelisme, la perpendicularitat i el punt de tall, si escau. |
[AMP] |
#ALG.ID, #ALG.RF |
Espacial |
Localització i sistemes de representació |
4t |
Selecció de l’equació de la recta més adequada en funció de la situació a resoldre. |
[AMP] |
|
Espacial |
Moviments i transformacions |
3r |
Comprensió i estudi del concepte de translació, gir, simetria. Estudi dels elements que defineixen cadascun dels moviments. |
[ESS] |
|
Espacial |
Moviments i transformacions |
3r |
Estudi de recobriments en el pla. |
|
|
Espacial |
Moviments i transformacions |
3r |
Ús de materials manipulatius i de programes de geometria dinàmica per generar transformacions geomètriques. |
|
#ALG.PC |
Espacial |
Moviments i transformacions |
4t |
Estudi de les característiques principals de les homotècies: centre i raó. |
|
|
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
1r |
Interpretació d’una multiplicació com l’àrea d’un rectangle: ús del model de caixa per a operacions amb nombres. |
[ESS] |
#NUM.SO |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
1r |
Interpretació d’elevar al quadrat com l’àrea d’un quadrat. |
|
#NUM.SO |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
1r |
Interpretació d’elevar al cub com el volum d’un cub. |
|
#NUM.SO |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
1r |
Interpretació de l’arrel quadrada com la cerca del costat d’un quadrat amb l’àrea donada. |
|
#NUM.SO |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
1r |
Interpretació de l’arrel cúbica com la cerca del costat d’un cub amb el volum donat. |
|
#NUM.SO |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
1r |
Visualització de la multiplicació de fraccions com un rectangle amb base i altura que són fraccions de la base i l’altura d’un rectangle inicial més gros. |
|
#NUM.SO |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
1r |
Ús de models geomètrics per explicar relacions aritmètiques de nombres naturals. |
|
#NUM.SO |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
1r |
Reconeixement de connexions entre el sentit espacial, la resta de sentits i altres àrees de coneixement properes a l’alumnat. |
[ESS] |
|
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
2n |
Visualització de les funcions constant, lineal i afí com una recta amb unes característiques concretes. |
[ESS] |
#ALG.RF |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
2n |
Visualització del teorema de Pitàgores com la relació entre les àrees dels quadrats construïts sobre els costats d’un triangle rectangle. |
|
#ESP.FG, #ALG.PC |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
2n |
Reconeixement de connexions entre el sentit espacial, la resta de sentits i altres àrees de coneixement properes a l'alumnat. |
[ESS] |
|
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
3r |
Interpretació d’una multiplicació com l’àrea d’un rectangle: ús del model de caixa per resoldre equacions de segon grau, per factoritzar expressions algebraiques i visualitzar les identitats notables. |
|
#ALG.ID |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
3r |
Visualització de solucions d’equacions o de sistemes d’equacions en representacions gràfiques en eixos cartesians. |
|
#ALG.ID |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
3r |
Visualització geomètrica dels nombres triangulars, altres nombres figurats i altres patrons senzills. |
|
#ALG.PA |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
3r |
Visualització d’una funció quadràtica i d’una funció de proporcionalitat inversa com una paràbola o una hipèrbola respectivament amb unes característiques concretes. |
|
#ALG.RF |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
3r |
Reconeixement de connexions entre el sentit espacial, la resta de sentits i altres àrees de coneixement properes a l'alumnat. |
[ESS] |
|
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
4t |
Visualització de les funcions com a rectes, paràboles, hipèrboles i altres tipus de corbes amb unes característiques concretes. |
|
#ALG.RF |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
4t |
Visualització dels zeros d’una funció o arrels d’un polinomi com a punts de tall amb l’eix d’abscisses. |
|
#ALG.ID, #ALG.RF |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
4t |
Visualització de la regió solució en inequacions i sistemes d’inequacions lineals. |
|
#ALG.ID |
Espacial |
Visualització i modelització geomètrica |
4t |
Reconeixement de connexions entre el sentit espacial, la resta de sentits i altres àrees de coneixement properes a l’alumnat. |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Distribució |
1r |
Anàlisi i interpretació de taules i gràfics estadístics simples (gràfics de punts, diagrames de barres, poligonals i sectorials). |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Distribució |
1r |
Interpretació i reconeixement dels conceptes bàsics d’estadística: població i individu, mostra, variables estadístiques quantitatives i qualitatives discretes, freqüència absoluta i freqüència relativa. |
[ESS] |
#NUM.QU, #ALG.VA |
Estocàstic |
Distribució |
1r |
Recollida i organització de dades quantitatives i qualitatives basades en observacions, dades públiques, enquestes, experiments i simulacions. |
|
#EST.IN |
Estocàstic |
Distribució |
1r |
Confecció de taules de freqüències (absolutes i relatives) donat un conjunt de dades. |
|
#NUM.QU |
Estocàstic |
Distribució |
1r |
Representació inicialment manual d’un conjunt de dades donades a través de gràfics estadístics (gràfics de punts, de barres i de sectors, diagrames de tija i fulla…). |
|
#ESP.FG |
Estocàstic |
Distribució |
1r |
Comprensió, càlcul i interpretació de paràmetres estadístics de centralització (mitjana, mediana i moda) donat un conjunt de dades. |
|
|
Estocàstic |
Distribució |
2n |
Anàlisi i interpretació de taules i gràfics estadístics. |
|
|
Estocàstic |
Distribució |
2n |
Interpretació i reconeixement dels conceptes bàsics d’estadística: població i individu, mostra i variables estadístiques discretes, freqüència absoluta i freqüència relativa. |
|
#NUM.QU, #ALG.VA |
Estocàstic |
Distribució |
2n |
Recollida i organització de dades quantitatives i qualitatives basades en observacions, enquestes, experiments i simulacions. |
|
#EST.IN |
Estocàstic |
Distribució |
2n |
Confecció de taules de freqüències (absolutes i relatives, ordinàries i acumulades) a partir d’unes dades o d’una gràfica. |
[ESS] |
#EST.IN |
Estocàstic |
Distribució |
2n |
Representació d’un conjunt de dades donades amb gràfics estadístics (gràfics de punts, de barres i de sectors, gràfics de Pareto, pictogrames…) manualment o fent servir eines de tractament de dades. |
[ESS] |
#ALG.PC |
Estocàstic |
Distribució |
2n |
Utilització i interpretació de dades i gràfics estadístics i valoració de la idoneïtat de cada tipus de representació. |
|
|
Estocàstic |
Distribució |
2n |
Càlcul i interpretació dels paràmetres estadístics de centralització (mitjana, mediana i moda) donat un conjunt de dades o una taula de freqüències. |
|
|
Estocàstic |
Distribució |
2n |
Comprensió de les mesures de dispersió. |
|
|
Estocàstic |
Distribució |
2n |
Càlcul i interpretació dels paràmetres de dispersió bàsics (màxim, mínim i rang). |
|
|
Estocàstic |
Distribució |
3r |
Anàlisi i interpretació de taules i gràfics estadístics. |
|
|
Estocàstic |
Distribució |
3r |
Identificació i reconeixement de variables quantitatives discretes i contínues, en contextos diversos. |
|
#ALG.VA |
Estocàstic |
Distribució |
3r |
Estudi i tractament de dades corresponents a variables discretes i contínues i en cas que sigui necessari, organització d’aquestes en classes, utilitzant la marca de classe com a representant. |
|
#ALG.VA, #EST.IN |
Estocàstic |
Distribució |
3r |
Confecció de taules de freqüència de variables contínues: determinació del rang, nombre i amplada d’intervals i marca de classe. |
|
#NUM.QU |
Estocàstic |
Distribució |
3r |
Representació d’un conjunt de dades donades amb gràfics estadístics (mitjançant histogrames, polígons de freqüències i diagrames de caixa…). |
|
#ALG.PC |
Estocàstic |
Distribució |
3r |
Selecció de les eines digitals més adequades per al tractament i la representació de dades estadístiques. |
|
#ALG.PC |
Estocàstic |
Distribució |
3r |
Càlcul i interpretació dels paràmetres estadístics de centralització de variables contínues i discretes (mitjana, moda, mediana i quartil). |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Distribució |
3r |
Càlcul i interpretació dels paràmetres estadístics de dispersió de variables contínues i discretes (rang, variància i desviació típica). |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Distribució |
3r |
Càlcul i interpretació del coeficient de variació per comparar i interpretar diferents distribucions de dades. |
|
|
Estocàstic |
Distribució |
4t |
Anàlisi i interpretació de taules i gràfics estadístics de distribucions estadístiques unidimensionals o bidimensionals amb variables qualitatives, quantitatives discretes i quantitatives contínues. |
[ESS] |
#ALG.VA |
Estocàstic |
Distribució |
4t |
Recollida i organització en taules de contingència de dades bidimensionals. |
|
#EST.IN |
Estocàstic |
Distribució |
4t |
Representació de distribucions bidimensionals mitjançant núvols de punts. Recta de regressió; concepte i interpretació. Coeficient de correlació lineal: concepte i utilitat com a eina d'anàlisi. |
|
|
Estocàstic |
Distribució |
4t |
Identificació, representació i ajust de funcions de regressió no lineals (polinòmica, exponencial, logarítmica…). |
[AMP] |
|
Estocàstic |
Distribució |
4t |
Ús de mitjans adequats per al tractament i estudi de distribucions bidimensionals. |
|
#ALG.PC |
Estocàstic |
Distribució |
4t |
Càlcul i interpretació de paràmetres estadístics de centralització i dispersió. |
|
|
Estocàstic |
Distribució |
4t |
Comparació de distribucions de dades atenent mesures de posició i dispersió. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
1r |
Disseny d’investigacions i enquestes per donar resposta a una pregunta, repte científic o situació quotidiana. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
1r |
Concreció de les variables estadístiques quantitatives i qualitatives discretes a estudiar. |
[ESS] |
#ALG.VA |
Estocàstic |
Inferència |
1r |
Elecció de mostres significatives d’una població a fi de realitzar un estudi estadístic. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
1r |
Formulació de preguntes senzilles no esbiaixades que puguin donar resposta a les qüestions plantejades. |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Inferència |
1r |
Recollida, depuració i organització de dades rellevants. |
[ESS] |
#EST.DI |
Estocàstic |
Inferència |
1r |
Interpretació i anàlisi de les dades de l’estudi estadístic plantejat per obtenir conclusions o recomanacions. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
1r |
Elaboració d’un informe en què s’expliqui la metodologia emprada en l’estudi estadístic planteja, amb els resultats i conclusions. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
2n |
Disseny d’investigacions i enquestes per donar resposta a una pregunta, repte científic o situació quotidiana. |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Inferència |
2n |
Concreció de les variables estadístiques quantitatives i qualitatives discretes a estudiar. |
|
#ALG.VA |
Estocàstic |
Inferència |
2n |
Elecció de mostres significatives d’una població a fi de dur a terme un estudi estadístic. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
2n |
Formulació de les preguntes adequades per conèixer les característiques d’una població. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
2n |
Recollida, depuració i organització de dades rellevants. |
|
#EST.DI |
Estocàstic |
Inferència |
2n |
Interpretació i anàlisi de dades de l’estudi estadístic plantejat per obtenir conclusions o recomanacions. |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Inferència |
2n |
Elaboració d’un informe en què s’expliqui la metodologia emprada en l’estudi estadístic plantejat, amb els resultats i conclusions. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
3r |
Disseny d’investigacions per donar resposta a una pregunta, repte científic o situació quotidiana. |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Inferència |
3r |
Reconeixement en contextos no matemàtics i d’altres matèries de situacions en què desenvolupar un estudi estadístic. |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Inferència |
3r |
Tipus de mostreig: simple, aleatori sistemàtic i aleatori estratificat. |
[AMP] |
|
Estocàstic |
Inferència |
3r |
Elecció de mostres significatives d’una població a fi de dur a terme un estudi estadístic. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
3r |
Formulació de les preguntes adequades per conèixer les característiques d’una població. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
3r |
Recollida i organització de la informació. |
|
#EST.DI, #ALG.PC |
Estocàstic |
Inferència |
3r |
Anàlisi dels resultats per identificar patrons i tendències. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
3r |
Interpretació i relació dels resultats obtinguts amb els objectius de l’estudi. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
3r |
Reflexió sobre l'ús ètic de les dades estadístiques i la responsabilitat en la interpretació i presentació de dades. |
|
#SOE |
Estocàstic |
Inferència |
3r |
Elaboració d’un informe en què s’expliqui la metodologia emprada en l’estudi estadístic plantejat, amb els resultats i conclusions. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
4t |
Disseny d’estudis estadístics i capacitat de proposar millores en la recollida, representació i anàlisi de les dades., |
[ESS] |
#EST.DI, #EST.PI |
Estocàstic |
Inferència |
4t |
Ús de tècniques i eines digitals per presentar, analitzar i treure conclusions dels resultats d’un estudi estadístic. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
4t |
Interpretació dels paràmetres de la regressió lineal i prediccions. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
4t |
Interpretació dels paràmetres de les diferents funcions de regressió no lineal a través de programes informàtics i prediccions. |
[AMP] |
#ALG.RF, #ALG.MM |
Estocàstic |
Inferència |
4t |
Anàlisi de la relació entre dues variables, causalitat, correlació i regressió. |
|
#ALG.VA |
Estocàstic |
Inferència |
4t |
Anàlisis dels resultats per proposar i comunicar recomanacions pràctiques o implicacions dintre del context d’estudi. |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Inferència |
4t |
Investigació de l’aportació de l’estadística al camp de les ciències socials al llarg de la història. |
|
|
Estocàstic |
Inferència |
4t |
Reflexió sobre l'ús ètic de les dades estadístiques i la responsabilitat en la interpretació i presentació de dades. |
|
#SOE |
Estocàstic |
Inferència |
4t |
Elaboració d’un informe en què s’expliqui la metodologia emprada en l’estudi estadístic plantejat, amb els resultats i conclusions. |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
1r |
Identificació de fenòmens deterministes i de fenòmens aleatoris. |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
1r |
Reconeixement dels esdeveniments elementals d’un experiment aleatori i del seu corresponent espai mostral. |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
1r |
Assignació de graus qualitatius de probabilitat a un esdeveniment aleatori: probable, improbable, impossible i segur. |
[ESS] |
#MES.MA |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
1r |
Identificació i predicció de les probabilitats d’un esdeveniment en experiments senzills. |
|
|
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
1r |
Vinculació entre el concepte de proporcionalitat i el càlcul de probabilitats. |
|
#NUM.RP |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
1r |
Utilització de la regla de Laplace per a casos equiprobables., |
|
#NUM.QU, #MES.ME |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
1r |
Realització reiterada d’experiments amb l’objectiu del càlcul de probabilitats aplicant el concepte de freqüència relativa i la llei dels grans nombres. |
|
#ALG.PC, #SOE |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
2n |
Predicció i anàlisi dels resultats d’un experiment aleatori a partir de la informació obtinguda de manera empírica o teòrica. |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
2n |
Utilització de recursos digitals (fulls de càlcul, calculadores, programes de geometria dinàmica, entorns de programació…) per a la simulació i càlcul de probabilitats. |
|
#ALG.PC |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
2n |
Vinculació entre el concepte de proporcionalitat i el càlcul de probabilitats. |
[ESS] |
#NUM.RP |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
2n |
Representació en diagrames d’arbre i organització de les dades en taules de contingència. |
|
#NUM.CO, #ALG.PC |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
2n |
Càlcul de probabilitats de la composició d’esdeveniments equiprobables. |
[ESS] |
#NUM.CO, #MES.ME |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
2n |
Utilització del treball experimental per al càlcul aproximat de probabilitats aplicant la llei dels grans nombres. |
|
#ALG.PC |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
2n |
Valoració de l’aportació dels jocs d’atzar en l’evolució i desenvolupament de la teoria de probabilitat. |
|
#SOE |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
3r |
Reconeixement d’esdeveniments dependents i independents, compatibles i incompatibles. |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
3r |
Reconeixement d’esdeveniments no equiprobables. |
[ESS] |
|
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
3r |
Utilització de recursos digitals (fulls de càlcul, calculadores, programes de geometria dinàmica, entorns de programació…) per a la simulació i càlcul de probabilitats. |
|
#ALG.PC |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
3r |
Càlcul de probabilitats en casos donats utilitzant tècniques de recompte. |
|
#NUM.CO |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
3r |
Coneixement i valoració de l’origen de la teoria de probabilitat com, per exemple, les cartes de Fermat i Laplace (cartes 1654) |
|
|
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
3r |
Interpretació racional i equilibrada de situacions en què intervé l’atzar. |
|
#SOE |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
4t |
Disseny i implementació d’experiments simples i compostos per estudiar el comportament de fenòmens aleatoris. |
[ESS] |
#ALG.PC, #EST.IN |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
4t |
Càlcul de probabilitats en esdeveniments dependents i independents, compatibles i incompatibles.Probabilitat condicionada. |
|
#MES.ME |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
4t |
Càlcul de probabilitats en casos donats utilitzant combinatòria. |
[ESS] |
#NUM.RE, #MES.ME, #NUM.CO |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
4t |
Utilització de nombres aleatoris en càlculs de probabilitats. Simulacions. |
|
#ALG.PC |
Estocàstic |
Predictibilitat i incertesa |
4t |
Aplicació del càlcul de probabilitats per prendre decisions fonamentades en diferents contextos, com per exemple, els riscos que comporten els jocs d’atzar. |
|
#SOE |
Numèric |
Comptatge |
1r |
Resolució de problemes basats en recomptes sistemàtics, organitzant i representant dades mitjançant tècniques visuals i gràfiques. |
|
#ALG.PC |
Numèric |
Comptatge |
2n |
Resolució de problemes basats en recomptes sistemàtics mitjançant la identificació i selecció d’una estratègia adequada com ara diagrames d’arbre, taules o altres eines visuals. |
|
#ALG.PC, #EST.PI |
Numèric |
Comptatge |
3r |
Ús de patrons en els recomptes sistemàtics per identificar, organitzar i resoldre problemes en diferents contextos mitjançant eines com diagrames d’arbre, tècniques de combinatòria, o altres estratègies. |
|
#ALG.PC, #ALG.PA |
Numèric |
Comptatge |
4t |
Aplicació de diferents estratègies de comptatge, com ara diagrames d’arbre o tècniques de combinatòria, per resoldre problemes i abordar situacions diverses. |
|
#EST.PI |
Numèric |
Quantitat |
1r |
Ús de diferents tipus de numeració emprats al llarg de la història fins a arribar als nombres indoaràbics. Ús de diferents bases numèriques. |
|
|
Numèric |
Quantitat |
1r |
Ús de situacions i contextos quotidians per comprendre i treballar amb nombres naturals i enters. |
[ESS] |
|
Numèric |
Quantitat |
1r |
Ús de la recta numèrica per representar, comparar, ordenar i operar nombres naturals i enters. |
|
|
Numèric |
Quantitat |
1r |
Identificació, representació i ús d’una fracció en diferents contextos. |
[ESS] |
#EST.DI, #EST.PI |
Numèric |
Quantitat |
1r |
Reconeixement de fraccions més petites, iguals i més grans que 1 (fraccions pròpies, unitàries i impròpies). |
|
|
Numèric |
Quantitat |
1r |
Interpretació i càlcul de la fracció d’un nombre utilitzant gràfics, esquemes, material manipulatiu... |
|
|
Numèric |
Quantitat |
1r |
Identificació i càlcul de fraccions equivalents. |
|
|
Numèric |
Quantitat |
1r |
Càlcul de la fracció irreductible. |
|
|
Numèric |
Quantitat |
1r |
Comparació i ordenació de fraccions. |
|
|
Numèric |
Quantitat |
1r |
Interpretació de les diferents representacions dels nombres racionals (fracció, representació gràfica, nombre mixt, representació a la recta real, nombre decimal, percentatge). |
|
|
Numèric |
Quantitat |
1r |
Coneixement i ús de l’error absolut i relatiu en l’aproximació amb nombres decimals. |
|
#MES.ER, #ALG.PC |
Numèric |
Quantitat |
1r |
Ús de potències de base i exponent natural. |
[ESS] |
|
Numèric |
Quantitat |
1r |
Ús de la notació científica per interpretar nombres grans. Ús de la calculadora per treballar la notació científica. |
[AMP] |
#ALG.PC |
Numèric |
Quantitat |
2n |
Significat i ús dels nombres racionals en contextos diversos. Tria de la representació adequada a cada situació (enter, fracció, decimal, percentatge…). |
|
#EST.PI, #EST.DI |
Numèric |
Quantitat |
2n |
Representació i ús de les fraccions en diferents civilitzacions (per exemple l’egípcia, l’índia, la grega …). |
|
|
Numèric |
Quantitat |
2n |
Construcció geomètrica de nombres racionals mitjançant el teorema de Tales. |
[AMP] |
#MES.ME, #ESP.FG |
Numèric |
Quantitat |
2n |
Ús de fraccions (com a divisió, com a operador i com a raó) per resoldre problemes en contextos diversos. |
[ESS] |
#MES.ME |
Numèric |
Quantitat |
2n |
Consolidació de l’ús de l’error absolut i relatiu en l’aproximació amb nombres decimals. |
|
#MES.ER |
Numèric |
Quantitat |
2n |
Ús de potències de base racional i exponent enter. |
|
|
Numèric |
Quantitat |
3r |
Existència de nombres no racionals. Nombres decimals no exactes ni periòdics. |
[ESS] |
|
Numèric |
Quantitat |
3r |
Classificació de nombres racionals, relació i transformació entre fracció i decimal (fraccions generatrius). |
|
#EST.DI |
Numèric |
Quantitat |
3r |
Estimació i aproximació per excés i per defecte de nombres racionals amb la precisió requerida. |
[ESS] |
#MES.ER |
Numèric |
Quantitat |
3r |
Interpretació de nombres molt grans o molt petits. Reconeixement i utilització de la notació exponencial i científica, analitzant-ne l’ordre de magnitud, incloent-hi la lectura d’aquestes quantitats en la calculadora o full de càlcul. |
|
#ALG.PC |
Numèric |
Quantitat |
3r |
Representació a la recta real d’intervals i semirectes. |
|
#ALG.ID |
Numèric |
Quantitat |
4t |
Aproximació històrica dels nombres irracionals. |
|
|
Numèric |
Quantitat |
4t |
Ús dels nombres irracionals en diferents contextos. |
[ESS] |
|
Numèric |
Quantitat |
4t |
Ús de diferents mètodes geomètrics per representar nombres irracionals. |
|
|
Numèric |
Quantitat |
4t |
Representació a la recta real dels diferents conjunts numèrics, així com d’intervals i semirectes. |
[ESS] |
#ALG.ID |
Numèric |
Quantitat |
4t |
Estimació i aproximació dels nombres reals per excés i per defecte analitzant els errors absolut i relatiu. |
|
#MES.ER |
Numèric |
Quantitat |
4t |
Introducció de les potències amb exponent fraccionari i representació amb radicals. |
[AMP] |
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
1r |
Aplicació de les operacions amb nombres naturals i enters, així com de les seves propietats (commutativa, associativa, distributiva, etc.), en diferents contextos. |
[ESS] |
#ALG.ID, #ESP.VM |
Numèric |
Sentit de les operacions |
1r |
Comprensió i aplicació de les relacions inverses entre operacions aritmètiques, com la suma i la resta o la multiplicació i la divisió. |
|
#ALG.ID, #ESP.VM |
Numèric |
Sentit de les operacions |
1r |
Comprensió i ús de l’arrel com a operació inversa de la potència. |
|
#ESP.VM |
Numèric |
Sentit de les operacions |
1r |
Aplicació d’estratègies de càlcul mental amb nombres naturals i enters. Aproximació de resultats. |
|
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
1r |
Ús adequat de la calculadora per dur a terme càlculs complexos, verificar resultats i realitzar petites investigacions numèriques. |
|
#ALG.PC |
Numèric |
Sentit de les operacions |
1r |
Aplicació i ús de les operacions amb nombres decimals i fraccions, incloent-hi el càlcul, interpretació gràfica i geomètrica. |
|
#ESP.VM |
Numèric |
Sentit de les operacions |
1r |
Resolució de problemes relacionats amb l’aplicació i la interpretació dels nombres naturals, enters, decimals i fraccions en diversos contextos. |
[ESS] |
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
1r |
Resolució de problemes que requereixin l’ús i la representació d’operacions combinades, amb parèntesis o sense. |
|
#ALG.PC |
Numèric |
Sentit de les operacions |
1r |
Interpretació i validació dels resultats obtinguts en un problema i en un context determinat. Recerca d’alternatives en cas que no siguin coherents. |
|
#MES.MA, #SOE |
Numèric |
Sentit de les operacions |
2n |
Revisió i consolidació de les relacions inverses entre les operacions aritmètiques. |
[ESS] |
#ALG.ID |
Numèric |
Sentit de les operacions |
2n |
Aplicació de les operacions amb nombre racionals.. |
[ESS] |
#ALG.ID |
Numèric |
Sentit de les operacions |
2n |
Reconeixement, aplicació i interpretació del càlcul amb potències i les seves propietats (amb base entera o racional i exponent natural o zero), en diferents situacions i contextos. |
|
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
2n |
Resolució de problemes d’aplicació i interpretació de nombres racionals en diferents contextos. |
|
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
2n |
Interpretació i validació dels resultats obtinguts en un problema i en un context determinat. Recerca d’alternatives en cas que no siguin coherents. |
|
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
2n |
Aplicació d’estratègies de càlcul mental amb nombres enters, decimals i fraccions senzilles. Aproximació de resultats. |
[ESS] |
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
3r |
Resolució de problemes, amb nombres racionals, en diferents contextos en què s’han d’utilitzar les propietats de les operacions i les relacions entre elles. |
[ESS] |
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
3r |
Ús i interpretació del càlcul amb potències i les seves propietats (base entera o racional i exponent enter), aplicat a diversos contextos i situacions. |
[ESS] |
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
3r |
Interpretació i validació dels resultats obtinguts en un problema i en un context determinat. Recerca d’alternatives en cas que no siguin coherents. |
|
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
3r |
Ús de la notació científica i el seu càlcul per resoldre problemes amb nombres molt grans o molt petits en diferents contextos. |
|
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
3r |
Aplicació d’estratègies de càlcul mental. Aproximació de resultats. |
|
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
4t |
Resolució d’operacions amb potències d’exponent fraccionari i relació amb el càlcul amb radicals. |
[AMP] |
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
4t |
Ús de la calculadora i recursos digitals per resoldre problemes i explorar propietats aritmètiques relacionades amb les arrels i altres nombres irracionals. |
|
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
4t |
Ús de les propietats de les potències per introduir el concepte de logaritme. |
[AMP] |
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
4t |
Resolució de problemes en què apareguin nombres reals en diferents contextos. Interpretació i validació dels resultats. Recerca d’alternatives en cas que no siguin coherents. |
|
|
Numèric |
Sentit de les operacions |
4t |
Resolució de problemes centrats en la recerca de patrons i regularitats amb nombres reals (creixement de poblacions...). |
|
|
Numèric |
Relacions |
1r |
Adquisició del concepte de múltiple i divisor d’un nombre. |
[ESS] |
|
Numèric |
Relacions |
1r |
Identificació de nombres primers i compostos. |
[ESS] |
|
Numèric |
Relacions |
1r |
Descomposició d’un nombre en factors primers. |
|
#ALG.PC |
Numèric |
Relacions |
1r |
Interpretació i càlcul del mínim comú múltiple i el màxim comú divisor de dos o més nombres. |
|
#ALG.PC |
Numèric |
Relacions |
1r |
Resolució de problemes mitjançant l’ús de factors primers, múltiples i divisors, emprant estratègies i/o eines diverses, inclosa la calculadora. |
|
#ALG.PC |
Numèric |
Relacions |
2n |
Comparació i ordenació de fraccions, decimals i percentatges. Ús de la recta numèrica. |
|
#ALG.PC |
Numèric |
Relacions |
4t |
Comparació i ordenació de nombres reals a partir de la seva representació exacta o aproximada sobre la recta numèrica. |
[ESS] |
|
Numèric |
Relacions |
4t |
Ús del triangle aritmètic per resoldre problemes. |
|
#EST.PI |
Numèric |
Relacions |
4t |
Utilització del triangle aritmètic per estudiar les propietats dels nombres combinatoris. |
[AMP] |
#EST.PI |
Numèric |
Raonament proporcional |
1r |
Identificació de casos de proporcionalitat directa a partir de diferents situacions i contextos. |
[ESS] |
#EST.PI, #MES.ME |
Numèric |
Raonament proporcional |
1r |
Ús de les fraccions per treballar problemes de proporcionalitat directa i càlcul de percentatges. |
[ESS] |
#ALG.MM, #MES.ME |
Numèric |
Raonament proporcional |
2n |
Càlcul de percentatges i de proporcions utilitzant diferents estratègies. |
[ESS] |
#EST.PI |
Numèric |
Raonament proporcional |
2n |
Relació de la proporcionalitat directa amb la funció lineal. |
|
#ALG.RF |
Numèric |
Raonament proporcional |
2n |
Resolució de problemes de proporcionalitat directa i repartiments proporcionals directes en diferents situacions i contextos . |
|
#MES.MA, #ESP.FG |
Numèric |
Raonament proporcional |
3r |
Identificació de situacions directament proporcionals, inversament proporcionals i no proporcionals. |
[ESS] |
|
Numèric |
Raonament proporcional |
3r |
Resolució de problemes de proporcionalitat directa, inversa i repartiments proporcionals en diferents situacions i contextos. |
[ESS] |
#MES.MA, #MES.ME |
Numèric |
Raonament proporcional |
3r |
Relació de la proporcionalitat inversa amb la seva funció. |
|
#ALG.RF |
Numèric |
Educació financera |
2n |
Interpretació de la informació numèrica en contextos financers senzills. Augments i disminucions percentuals de preus. Càlcul de l’IVA, retenció de l’IRPF. |
[AMP] |
|
Numèric |
Educació financera |
2n |
Utilització del full de càlcul en la resolució de problemes en contextos financers senzills. |
[AMP] |
#ALG.PC |
Numèric |
Educació financera |
4t |
Anàlisi i explicació de mètodes per resoldre problemes sobre augments i disminucions percentuals, interessos i taxes en contextos financers reals. |
|
#ALG.PC |
Numèric |
Educació financera |
4t |
Ús del full de càlcul per simular i avaluar els compromisos financers que es poden assumir en la vida adulta. |
[AMP] |
#ALG.PC |
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Curiositat i interès envers el coneixement matemàtic. |
|
|
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Implicació i iniciativa en activitats matemàtiques, siguin escolars o organitzades per entitats externes. |
|
|
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Consciència de l’aprenentatge matemàtic que es va fent i de com es va aprenent. |
|
|
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Autoconfiança en les pròpies possibilitats respecte al treball matemàtic i perseverança i resiliència en el seu aprenentatge. |
|
|
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Convicció que tothom pot reeixir en el treball matemàtic, s’ha de superar qualsevol idea limitadora, independentment del context sociocultural i personal; cal tenir en compte especialment la perspectiva de gènere. |
|
|
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Constància en la resolució de problemes, cal establir i millorar estratègies de manera creativa i flexible, així com valorar els resultats en el seu context. |
|
|
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Consciència que en la resolució d’un problema emergeixen emocions diverses, gratificants o angoixants, la gestió de les quals és rellevant per assolir la solució. |
|
|
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Satisfacció per l’èxit en la resolució de reptes matemàtics, cal interpretar-lo com una oportunitat per generar noves preguntes. |
|
|
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Acceptació de l’error en l’aprenentatge de les matemàtiques, s’ha de veure com una oportunitat per aprendre més, en comptes d’un obstacle. |
|
|
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Assumpció del fet que el raonament és un component imprescindible en les matemàtiques. |
|
|
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Valoració de la importància d’utilitzar correctament les representacions i el llenguatge matemàtic per a una bona comunicació. |
|
|
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Interès per establir connexions entre conceptes matemàtics, amb altres disciplines i per analitzar i comprendre el món amb una mirada matemàtica. |
|
|
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Apreciació de l’interès dels processos de modelització com a forma atractiva d’enllaçar les matemàtiques amb la realitat sobre la qual es vol actuar. |
|
|
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Gaudi del plaer de resoldre reptes propis de la matemàtica recreativa. |
|
|
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Valoració d’aportacions matemàtiques realitzades per persones, dones i homes, en llocs diversos i en diferents moments de la història. |
|
|
Socioemocional |
Creences, actituds i emocions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Percepció de la matemàtica com una part crucial del patrimoni cultural de la humanitat, tant per la seva funció instrumental com per l’harmonia, bellesa i potència del seu cos de coneixement. |
|
|
Socioemocional |
Treball en equip i presa de decisions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Actitud positiva per participar en el treball matemàtic en equip, s’ha de mostrar interès a connectar, raonar i comunicar idees matemàtiques de manera clara i precisa, i a escoltar i valorar amb respecte les idees de les altres persones. |
|
|
Socioemocional |
Treball en equip i presa de decisions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Responsabilitat en el treball en equip i implicació en la presa de decisions conjuntes: compromís amb l’organització, voluntat per arribar a acords, i compliment de les tasques matemàtiques i de la planificació establerta. |
|
|
Socioemocional |
Treball en equip i presa de decisions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Consciència que, en el treball matemàtic en equip, tothom pot fer aportacions valuoses, i superar així idees preconcebudes limitants sobre les capacitats pròpies o alienes, com ara estereotips referents al gènere o a suposades habilitats matemàtiques innates. |
|
|
Socioemocional |
Treball en equip i presa de decisions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Actitud empàtica dins de l’equip, per ajudar a identificar i superar dificultats matemàtiques, i contribuir a l’èxit col·lectiu i a l’aprenentatge compartit. |
|
|
Socioemocional |
Treball en equip i presa de decisions |
1r, 2n, 3, i 4t |
Valoració i selecció de tècniques i entorns virtuals com a eines per compartir i construir coneixement matemàtic en equip. |
|
|